De laatste maanden is er in het nieuws zeer veel te doen omtrent het “Rekeningrijden” om het filemonster te bestrijden en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan de klimaatdoelstellingen. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat ruim 60% van de autoberijders/bezitters het een goed idee zouden vinden, als de motorrijtuigenbelasting wordt vervangen door een vorm van rekeningrijden. Er zijn verschillende vormen van rekeningrijden te bedenken, maar de essentie is dat

de automobilist betaalt per gereden kilometer. Dat betekent dat mensen die meer rijden ook meer betalen en dat wordt eerlijker gevonden.

 Het huidige kabinet heeft aangegeven dat Rekeningrijden een No-Go is, echter is de verwachting dat een volgend kabinet er niet meer aan ontkomt.

 Wat is belangrijk voor de overheid in deze kwestie:

  1. Minder Co2 uitstoot (klimaatdoelstelling 2030)
  2. Minder files (de komende 5 jaar wordt een toename verwacht van 38%!)
  3. Behoud van inkomsten

 Wat zeggen de diverse belangenverenigingen in de autobranche:

Volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is er geen andere conclusie meer mogelijk dan dat eerlijk betalen naar gebruik zo snel mogelijk moet worden ingevoerd.

 Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter BOVAG: “Bijtellen per privékilometer is dus eerlijker én maakt de weg vrij voor noodzakelijke flexibilisering van zakelijke mobiliteit, die daardoor slimmer en duurzamer kan worden

 De ANWB vindt dat er een autobelastingstelsel moet komen dat eerlijk, evenwichtig en toekomstvast is. Uiteindelijk moet voor elk motorvoertuig per kilometer de juiste prijs worden betaald: voor het gebruik van het voertuig en van de weg.

 De VZR (Vereniging Zakelijke Rijder) zegt het betalen van bijtelling per kilometer uitgebreid te hebben onderzocht en er zijn kant-en-klare plannen voor het draaien van pilots om te komen tot implementatie.

 

Wat vindt de BVLR

Welke vorm het ook zal worden, rekeningrijden is een vorm van intelligente mobiliteit: een elektronische heffing waarbij de eigenaar/gebruiker van een voertuig een vergoeding betaalt afhankelijk van het gebruik van zijn voertuig. Een slimme kilometerheffing biedt talrijke voordelen.

 De BVLR streeft al jaren naar een eerlijkere manier van rekeningrijden en zal zich hier de komende periode ook hard voor maken. De units die nu gebruik maken van een goedgekeurd Ritten Registratie Systeem zouden daarbij zonder nieuwe investering vanaf morgen al hiervoor ingezet kunnen worden. 

Wij als BVLR willen middels een Proof-Of-Concept aantonen dat de huidige door de SKRRS goedgekeurde (en privacy gewaarborgde) systemen op een budgetneutrale manier de oplossing bieden voor deze uitdaging. 

Als rekeningrijden wordt ingevoerd, betalen we niet langer voor het hebben van een auto, maar voor het gebruik ervan.

 Wij als BVLR zullen ons hier in ieder geval de komende jaren voor in blijven zetten.